Veiligheid en functionaliteit
De functies van een bedrijfspas
Bedrijfspassen worden veelal gebruikt bij grote tot middelgrote bedrijfsruimtes en -panden waar verschillende groepen werknemers zich bevinden. Door het uitgeven van bedrijfspassen met autorisaties en functionaliteit, die per werknemers(groep) kan verschillen, kan de werkvloer beter georganiseerd worden. Een voorbeeld hiervan is dat met een bezoekers bedrijfspas bijvoorbeeld geen toegangsautorisatie is verleend aan een kwetsbare omgeving zoals een Serverruimte of een OK in een ziekenhuis. De toegangsautorisatie kan gelden voor zowel fysieke ruimtes als wel voor digitale autorisaties voor werkstations of voor netwerklocaties. Een bedrijfspas met toegangsfunctionaliteit kan uitgerust zijn met verschillende technologieën. In het verleden werden magneetstrippassen vaak als bedrijfspassen gebruikt. De nieuwe contactloze passen met RFID/NFC chips bieden veel meer mogelijkheden dan de traditionele magneetstrippassen. Waar de bedrijfspassen het meest voor gebruikt worden is de eerdergenoemde toegangsautorisatie, maar ook voor betaalfuncties, visuele identificatie door een naam en pasfoto, beveiliging en soms ook voor tijdregistratie.
Chippas versie van een bedrijfspas
De huidige moderne versies van bedrijfspassen zijn veelal zoals hierboven beschreven passoorten die uitgerust zijn met een smartcard chip of een contactloze NFC/RFID chip. De voordelen van deze chippassen zijn de brede functionaliteit en de betere beveiligingstoepassingen. Het nadeel van een chippas zijn de kosten. Door deze geavanceerde chips en de speciale chip inlays die bij het productieproces komen kijken, zijn de chippassen een stukje duurder dan een magneetstrippas of een gewoon PVC of PET(-G) pasje. Een oplossing is het hergebruik van een bedrijfs-chippas. Een dure blanco chippas kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met een gedrukt en gepersonaliseerd sticker- of (dun) overlaypasje. Deze twee losse passen kunnen vervolgens samengevoegd en bij elkaar gehouden worden in een pashouder. Mocht de werknemer de bedrijfspas niet meer nodig hebben, dan kan de sticker- of het overlaypasje worden verwijderd en kan de chippas aan een andere werknemer gekoppeld worden. Voor het koppelen van de chippas aan een andere werknemer is het vervolgens nodig een wijziging in het registratie- of het cardmanagement systeem te maken. De chipsoorten die het meest gebruikt worden voor bedrijfspassen zijn de Mifare Classic serie, de Mifare DESFire versie maar ook JCOP (Java Card Open Platform) chippassen die een zeer hoog Security Level hebben door het toevoegen van PKI certificaten. Wij adviseren u graag welke bedrijfspas het best bij u past. U kunt hiervoor vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij staan u graag te woord.
Bedrijfspassen met PKI certificaten
PKI (Public Key Infrastructure) certificaten worden gebruikt voor bedrijfspassen met een zeer hoog veiligheidsniveau. PKI maakt gebruik van asymmetrische cryptografie. Dat wil zeggen dat met de encryptie van informatie tussen de verzender en de ontvanger niet van dezelfde sleutel gebruik wordt gemaakt. Er wordt een public key en een private key gebruikt bij het versleutelen van de informatie. Eenvoudig uitgelegd is de publiekelijke public key de versleuteling waarmee de verzender de informatie verstuurt. De public key zorgt ervoor dat de informatie onleesbaar en dus veilig verstuurd wordt. De ontvangende partij is in bezit van de private key waarmee de versleutelde informatie gelezen kan worden. Omdat alleen de ontvanger in het bezit is van de private key kan alleen hij of zij de informatie ontsleutelen. Met name de overheid maakt veel gebruik van PKI passen. Beschermde beroepsgroepen zoals apothekers, artsen, notarissen, fysiotherapeuten, tandartsen of gerechtsdeurwaarders die met een de overheid moeten communiceren zijn vaak in het bezit van een PKI pas. Deze vorm van een bedrijfspas werkt als een digitale ondertekening bij software of van documenten.